Ford Puma var Storbritanniens mest sålda bil 2023, Tesla Model Y på femte plats

En gång i tiden användes Puma-namnet för en framhjulsdriven coupé med Fiesta-underrede. Namnet återfördes till Ford Motor Company:s bilutbud 2019 för en kompakt crossover som bär samma plattform som Fiesta. Ford i Dearborn stoppade tillverkningen av B-segment-hatchbacken 2023 på grund av minskad efterfrågan på små hatchbacks i Europa, vilket är varför britterna har tagit till sig den lilla crossovern.

Nytt
10. Jan 2024
760 visning
Ford Puma var Storbritanniens mest sålda bil 2023, Tesla Model Y på femte plats

I Storbritannien sålde Ford Puma bättre än både Nissan Qashqai och Vauxhall Corsa 2023. Enligt Society of Motor Manufacturers and Traders registrerade britterna inte färre än 49 591 enheter förra året. Qashqai och Corsa, å andra sidan, registrerades vid 43 321 och 40 816 registreringar.

Topp tio består vidare av Kia Sportage på fjärde plats (36 135 enheter), följt av Tesla Model Y (35 899), Hyundai Tucson (34 469), MINI Hatch (33 385), Nissan Juke (31 745), Audi A3 (30 159) och Vauxhall Mokka (29 984). Med tanke på de nuvarande ekonomiska svårigheterna är det ganska förvånande att Audi sålde fler A3:or i Storbritannien än syskonmärket VW sålde Golfar.

Som du redan vet var Model Y landets favorit nollutsläppspassagerarfordon. Något oroande för den europeiska fordonsindustrin var den Kina-byggda MG4 den näst bästsäljande EV i Storbritannien med 21 715 registreringar till sitt namn. Audi tog tredje plats med Volkswagen ID.4-kopplade Q4 e-tron (16 757 enheter), följt av Tesla med Model 3 (13 536), Polestar 2 (12 542), Volkswagen ID.3 (10 295), Kia e-Niro (10 084), BMW i4 (8 940), Volkswagen ID.4 (8 495) och Skoda Enyaq iV (8 136).

Registreringarna uppgick till 1 903 054 fordon, vilket motsvarar en ökning med 17,9 procent från 2022. De flesta av dessa fordon har oassisterade förbränningsmotorer. SMMT bryter ner det totala antalet i 774 484 bensindrivna fordon, 362 129 mildhybrider, 238 942 hybrider, 141 311 laddhybrider och 71 501 dieselfordon. När det gäller elfordon är det 314 687.

 

 

 

 

SMMT har också delat upp det totala antalet i tre kategorier: flottköpare (1 041 350 registreringar), privatpersoner (817 673 registreringar) och företagsregistreringar (44 031). Hur som helst är den nya bilmarknaden fortfarande under prepandeminivåerna. SMMT-data visar också att mainstream konsumentefterfrågan är platt, vilket är anledningen till att industrin uppmanar regeringen att halvera den mervärdesskatt (VAT) på nya batteridrivna personbilar i tre år för att locka till sig privatkunder.

Society of Motor Manufacturers and Traders uppskattar att halvering av VAT skulle ge privatköpare ytterligare 7,7 miljarder pund i elbilsköpande makt fram till 2026. Å andra sidan skulle detta minska finansministeriets skatteintäkter med 22 procent per fordon för varje ytterligare förare som är beredd att ge upp förbränningsmotorer för nollutsläppspassagerarbilar.

Att halvera mervärdesskatten skulle uppmuntra uppskattningsvis 270 000 nya köpare att byta, vilket skulle innebära att uppskattningsvis 1,9 miljoner nya elbilar skulle finnas på brittiska vägar vid slutet av 2026. Medan detta kan förbättra Storbritanniens koldioxidavtryck är det inte klart om SMMT:s uppskattningar är rimliga eller önsketänkande.

Kommentarer

Inga kommentarer har lagts till på det här inlägget

Lägg till en ny kommentar

Du måste vara inloggad för att lägga till en ny kommentar. Logga in
Kategorier
Nytt
Elektrifiering
Sen kommenterade