NIO Släppte sin första Sedan ET7 på NIO DAY med 1000 km räckvidd och nästa gen NAD

Den kinesiska tillverkaren av elbilar NIO presenterade idag sin sedan modell ET7, designad för att konkurrera med XPeng och Tesla.

Nyheter
9. Jan 2021
12 visning
NIO Släppte sin första Sedan ET7 på NIO DAY med 1000 km räckvidd och nästa gen NAD

Vid företagets årliga "NIO Day" i den västra staden Chengdu sa verkställande direktören William Li att den lyxiga ET7-sedan kostar mellan $ 69 000 och $ 81 000 beroende på konfiguration. Bilen kommer att finnas tillgänglig tidigt 2022.

 

ET7 kommer att erbjudas med tre batteristorlekar. Ingångsnivå 70kWh-enhet erbjuder en räckvidd på 500 km, med en 100kWh-version som erbjuder 700 km. Det översta 150kWh-batteriet har ett anspråk på mer än 1000 km (621 miles). Alla siffror beräknas med hjälp av det kinesiska NEDC-systemet.

 

NIO ET7-sedan kan fungera med företagets nya autonoma körsystem som har kameraupplösning på 8 megapixlar och Nvidia-processchips som erbjuder processorkraft som är större än sju Teslas fulla självkörande datorer, hävdade Li. Det autonoma körsystemet kostar 680 yuan per månad, sa Li.

NIO: s nya sedan har också ett laminerat helglastak, uppvärmda säten i båda raderna och 23 högtalare.

Att hålla ET7 laddad tar inte lång tid. NIO meddelade på lördag att de också uppgraderar sina batteribytestationer. Istället för att vänta med att införa utarmade celler med elektricitet, byter NIO: s automatiska servicestationer helt enkelt ut hela paketet med en ny. Företaget räknar med att varje station kommer att kunna rymma upp till 312 batteribyten per dag med de 13 förpackningarna som alla har till hands. NIO hoppas kunna ha 500 av dessa stationer i drift i slutet av 2021.

NIO debuterade också flera nya tekniker, inklusive ett mer kraftfullt 150 kilowattimmars batteripaket - en förbättring av det 100 kWh batteripaket som företaget lanserade i November - vilket kommer att ge NIO: s fordon ett påstådt intervall på mer än 621 miles.