BMW M5 CS 2021: funktioner, specifikationer och prissättning

Inte bara har den mer kraft än M5 Competition, vilket gör den lika kraftfull som McLaren F1, den har en hel massa kolfiber och ett galler som inte gör att du vill hälla blekmedel i dina ögon.

Nyheter
3. Feb 2021
607 visning
BMW M5 CS 2021: funktioner, specifikationer och prissättning

Detta är den nya BMW M5 CS och det är den mest kraftfulla produktionsbil som företaget någonsin har tillverkat. Det stämmer, biltillverkarens snabbaste modell bygger på en bil som säljledare stolt kör tusentals mil varje vecka till viktiga affärsmöten.

 

Men CS är inte bara en vanlig M5 med veken upp. Du förstår, CS-standarder för "Club Sport", ett namn reserverat för de mer förarfokuserade modellerna som produceras av BMW: s M-division. Det är verkligen den mest prestandafokuserade versionen av M5 som någonsin gjorts och med tanke på den höga ribban som M2 CS, kan det vara en riktig BMW M stor.

 

Nu när den efterlängtade modellen har avslöjats är här fem saker du behöver veta om M5 CS.

 

1. Ett exklusivt nytt utseende

 

På ytan ser M5 CS ganska mycket ut som konkurrensversionen. Och medan karosseriet i stort sett är detsamma har BMW introducerat en rad stylingjusteringar för att skilja CS-versionen från den "vanliga" modellen. Till att börja med finns bilen endast i två färger, Frozen Deep Green och Brands Hatch Grey, som båda är skräddarsydda för CS. De är färdiga i BMWs frostat effekt, som kombinerar skimmer av metallfärg med en lätt matt yta.

 

 

BMW M5 CS 2021

 

BMW M5 CS 2021

 

 

Sedan finns de 20-tums smidda hjulen målade guld, en omarbetad främre stötfångare med en kolfiberdelare, en ny bakre stötfångare med en koldiffusor och en kolfiberläpp ovanpå bagageutrymmet. CS-bilar får också guldgaller, som är i rätt storlek, guldmärken och gula laserljus inspirerade av företagets uthållighetsracers.

 

2. Den är lika kraftfull som en McLaren F1

 

Vem skulle ha trott att den 6,1-liters V12-motor som BMW producerade för McLaren F1 en dag skulle matchas av en mindre motor, med mindre cylindrar, och inbäddat i kroppen av en fyrdörrars salong.

 

 

BMW M5 CS 2021

 

 

F1: s naturligt aspirerade V12-motor slog ut 627 hk, medan den nya M5 CS producerar en nästan identisk 626 hk - 10 hk mer än M5-tävlingen. Och precis som tävlingen skickas kraften till alla fyra hjul genom en åtta-växlad automatisk växellåda. Tyvärr finns det inget manuellt alternativ här som det finns i M2 CS, men den snabba auto- och fyrhjulsdriftkombinationen hjälper till att starta bilen från en 0-62 mph i en löjlig tre sekunders plan innan den träffar en begränsad toppfart på 189 mph.

 

Även om det inte är den rättvisaste jämförelsen, eftersom McLaren F1 inte är långt ifrån 30 år gammal och fortfarande snabbare i rak linje, visar den bara hur långt tekniken har kommit.

 

3. Det är bara en fyrsitsare

 

Förmodligen är en av de största aspekterna av den normala M5 att du kan ta med dig fyra vänner i relativ komfort medan du rakar tiondelar av din varv runt Nordschleife. M5 CS tar dock bort mittstolen i ett försök att spara vikt, vilket innebär att du bara kan ta med dig tre passagerare för ditt varma varv.

 

 

BMW M5 CS 2021

 

 

Det som är ovanligt med M5 CS är att både de främre och bakre passagerarna får skopstolar, en lyx som vanligtvis är reserverad för de som sitter framför. De röd-svarta lädersätena bak är djupa med stöd runt armar och ben, vilket håller dig låst på plats när du är i ett varmt varv. Under tiden får framstolarna kolfiberryggar, upplysta M5-märken och konturerna av Nurburgring präglade på nackstödet.

 

 

BMW M5 CS 2021

 

 

De är dock inte den enda motorsporten på insidan. Det finns en Alcantara-insvept ratt med kolfiberskovlar, en CS-märkt kolfiberpanel som går längs instrumentbrädans bredd och ännu mer kol på mittkonsolen. Även förvaringslådan under armstödet har tagits bort för att spara vikt.

 

4. Det är mycket lättare

 

Att vara BMW: s mest förarfokuserade M5 hittills, behövde den soppade verkställande salongen gå lite av en diet. M5 CS väger cirka 70 kg mindre än den vanliga M5 med tillstånd av chassitwekas, inklusive uppgraderade bromsar som minskar vikten med 27 kg jämfört med standardskivorna och remsorna. Det finns en hel massa kolfiber både inifrån och ut, markerad av en kolfiberhuv med M5 CS-namnet inristat under det.

 

 

BMW M5 CS 2021

 

 

CS-modeller är dock inte de mest hardcore-modeller som BMW producerar, och företaget reserverar CSL- och GTS-namnen för sina randiga spårbilar. Det betyder att det fortfarande finns gott om varelser i M5 CS, inklusive ett pekskärmsinfotainmentsystem med den senaste versionen av iDrive installerad, plus ett digitalt cockpit och luftkonditionering på baksidan.

 

5. Det kostar samma som en GT3 RS

 

Om du var en av de många som trodde att premien på 25 000 £ som M2 CS förde över tävlingen var lite på den branta sidan, så gör dig redo att slita. M5 CS har en prislapp på £ 140,780, över £ 38,000 mer än M5 Competition. Bara för referens kostar det ungefär samma som 991.2 Porsche 911 GT3 RS och en Mercedes-AMG GT R och en Audi R8 V10 Performance.

 

Medan BMW inte uttryckligen har begränsat produktionen, kommer den höga prislappen sannolikt att försäkra att M5 CS kommer att vara en extremt sällsynt bil. Förvänta dig inte de allvarliga avskrivningar som de flesta M-bilar drabbas av, särskilt de som är baserade på 5-serien.